Związkowcy LOT znowu grożą strajkiem. Szykują się utrudnienia dla pasażerów

Związkowcy LOT znowu grożą strajkiem. Szykują się utrudnienia dla pasażerów
Category: gospodarka
Author:
27 lipca, 2020

Związek zrzeszający kadra pokładowy LOT zapowiada strajk ostrzegawczy, jakie mozliwosci może wiązać się z utrudnieniami na rzecz pasażerów. Związki podają, że to efekt braku zgody co do tymczasowego porozumienia pracowniczego z przewoźnikiem.

Protest miałby się odbyć 14 grudnia w godzinach 6. trzydziestu – 12. 30 rankiem.

Przewodniczący Związku Zawodowego Personelu Pokładowego jak i równiez Lotniczego Grzegorz Włodek wyjaśnił, że planowany na poniedziałek strajk, spowodowany jest deficytem porozumienia strony społecznej i związkowców odnosnie do tymczasowego porozumienia, które miałoby obowiązywać w 2016 roku kalendarzowego. Chodzi m. in. o zagwarantowanie dwunastu mln zł na podwyżki dla kazdego pracowników.

a mianowicie 18 listopada odbyło się spotkanie wraz z prezesem (p. o. prezes LOT Marcin Celejewski), na którym były podjęte konkretne ustalenia. Na nieszczescie tylko słowne. Związki fachowe uwierzyły przy te zapewnienia i dlatego strajk, który planowany był na 19 listopada, został odwołany. Nieszczesliwie do podpisania umowy nie zaakceptowac doszło. Za posrednictwem te 4 tygodnie otrzymywaliśmy dokumenty sadowe, które bardzo mocno ograniczały dochodzenie poprzednio sądem odszkodowań dla pracowników. To było bardzo niepomyslne dla pracowników i żaden ze związków tego porozumienia nie podpisał – powiedział przewodniczący ZZPPiL.

Dodał, że na zebraniu w zeszłym tygodniu związki zaproponowały spisanie porozumienia, które – w jego opinii – „gwarantowałoby obu stronicom sprawiedliwe wzory finansowe”. Jak podkreślił, przy propozycji witryna www związkowa zagwarantowała „spokój społeczny”.

Włodek zapewnił, że związki są cały czas otwarte na sugestie zarządu jak i równiez dalsze negocjacje. – Jesteśmy otwarci. Cały czas preferujemy odpowiedzialność zarządu i że spełni oczekiwania załogi, natomiast przede wszystkim swoje zobowiązania a mianowicie dodał.

Rzecznik prasowy LOT Adrian Kubicki podkreślił przy oświadczeniu przesłanym PAP, że „dopiero zbyt 20 dób zakończy się trudny przebieg restrukturyzacji LOT-u i kazdy powinniśmy koncentrować się dziś na poprawie sytuacji finansowej spółki, zas nie dzieki jej obciążaniu”. „Porozumienie wydaje sie zawsze dwustronne i nie zaakceptowac może spełniać jedynie oczekiwań strony związkowej. Negocjacje nigdy nie zostały przerwane i mimo trwających rozmów tylko Związek Zawodowy Personelu Pokładowego i Latającego ponownie grozi przeprowadzeniem strajku” – zwrócił uwagę.

Rzecznik dodał, że przed spółką jest rozwój, który nie zaakceptowac odbędzie się bez udziału i współpracy wszystkich pracowników. „Porozumienie powinien więc być gwarancją spoczynku społecznego jak i równiez zabezpieczyć ten rozwój zarówno pod względem społecznym jak i równiez finansowym” – dodał.

Kubicki wyjaśnił, że intencją zarządu jest jakim sposobem najszybsze podpisanie porozumienia a mianowicie tak, żeby proponowane porzadne zmiany po zasadach wynagradzania mogły wejść w życie już od czasu początku przyszłego roku. „Nadal trwają silne negocjacje ze wszystkimi zaangażowanymi związkami zawodowymi” – zapewnił.

Związek Profesjonalny Personelu Pokładowego i Aeronautycznego zrezygnował wraz z przeprowadzenia strajku ostrzegawczego 19 listopada, jak tylko zarząd zaproponował, by w przyszłym roku kalendarzowego przeznaczyć dwunastu mln zł na podwyżki. Zdaniem zarządu spółki, LOT-u nie stać na podwyżki, jakich chciały związki fachowe. Do końca listopada miało być podpisane także tymczasowe porozumienie dzieki 2016 r., które dałoby czas dzieki wypracowanie nowego regulaminu wynagrodzeń w spółce. Miałoby to siano zacząć obowiązywać od 2017 r.

Od dwóch lat – w zakresie planu restrukturyzacyjnego i w nastepstwie obniżenia wynagrodzeń personelu pokładowego i pilotów – kazde związki fachowe działające w PLL LOT S. Zas. są po sporze zbiorowym z zarządem spółki. Związkowcy chcą przywrócenia zasad wynagradzania z 2010 r., polepszenia płacy wstepnej i zwiększenia udziału składników stałych po wynagrodzeniu. Według nich po zmianach wynagrodzenia dla personelu pokładowego i pilotów spadły o w porzadku. jedną trzecią.

LOT zmaga się wraz z problemami finansowymi, a z końcem br. ma zakończyć proces restrukturyzacji. Jak mówił prezes Celejewski, na koniec r. 2015 rezultat finansowy spółki ma oscylować w obszarach zera. Według wcześniejszych założeń miało być to 120 mln zł. W 2014 r. spólka po raz pierwszy od 2007 roku zarobiła dzieki działalności zasadniczej 99 mln zł.

W połowie 2014 r. KE zatwierdziła pomocna dlon państwa dla PLL RUCH. KE zaakceptowała plan reorganizacji spółki; uznała też, że pomoc na restrukturyzację przy wysokości 804 mln zł, którą Polska planowała przyznać na rzecz LOT-u, jest prawidlowa z unijnymi zasadami pomocy państwa. W planie zapisano, że spółka uzyska trwałą rentowność od momentu 2015 r. LOT otrzymał w grudniu 2012 r. pierwszą transzę pomocy przy wys. 400 mln zł, drugą transzę wykorzystał wylacznie w części – 127 mln zł.