Zakończył się przegląd polskich filmów w Londynie

Category: odmienne
27 lipca, 2020

Blisko 2 tys. osób gościło na przeglądzie polskich filmów o opowiesci Solidarności, wyświetlanych od 8 czerwca do 6 czerwca w londyńskim muzealnym kinie Imperial War Museum w ramach trzeciej części cyklu „Polish Paths to Freedom” zatytułowanej „Sparks of Hope”.

Cykl „Polish Paths to Freedom” („Polskie drogi az do wolności”) zorganizowało Muzeum Relacji Polski we współpracy wraz z Imperial War Museum jak i równiez Filmoteką Narodową. Druga część przeglądu „Behind the Iron Curtain” trwała od 1 kwietnia do 20 maja 2008 roku, zaś pierwszą „First to Fight” przedstawiono od trzy do 30 września dwa tysiace siedem roku.

Przegląd miał dzieki celu pokazanie istotnych, nie tylko dla Lokalny, ale na rzecz całej Europy wydarzeń, począwszy od II wojny światowej po współczesność. Seanse miały charakter pouczajacy, a festiwal był adresowany do kazdego odwiedzających brytyjską placówkę.

W zakresie trzeciej części cyklu pt. „Sparks of Hope” („Iskry nadziei”) widzowie obejrzeli dwadziescia filmów dokumentalnych i fabularnych powstałych głównie w okresie PRL-u, a będących obrazem komunistycznego systemu i zmagań społeczeństwa z ówczesną władzą. Wybranym filmom towarzyszyły prelekcje jak i równiez spotkania wraz z publicznością.

Z widzami spotkał się Witold Stok, mieszkający w Londynie operator i wieloletni współpracownik Krzysztofa Kieślowskiego. Podczas przeglądu pokazywane były nieznane jak dotad w Gb dokumenty tego reżysera, opisujące życie codzienne w manufakturze, w placówce medycznej, na dworcu, w urzędzie w okresie PRL oraz kino mówiący na temat proteście robotników w Radomiu w 1976 roku.

Krytyk filmowy jak i równiez współtwórca pomyslu „Polish Paths to Freedom” Mateusz Werner, opowiadał jakkolwiek o genezie komedii „Rozmowy kontrolowane” Sylwestra Chęcińskiego, będącej satyrą opowiadającą o sezonie stanu wojennego. Z kolei Magdalena Łazarkiewicz mówiła o wlasnym filmie „Ostatni dzwonek”.

Nieopodal obrazów polskich reżyserów, m. in. Andrzeja Wajdy („Człowiek z żelaza” i „Człowiek z marmuru”), Agnieszki Holland („Zabić księdza”), Kazimierza Kutza („Śmierć jak kromka chleba”) i Wojciecha Marczewskiego („Ucieczka z kina Wolność”), pokazany został film „Strajk. Die Heldin von Danzig” germanskiego reżysera Volkera Schloendorffa, który jako wylaczny zagraniczny twórca podjął próbę opowieści na temat wydarzeniach po Stoczni Gdańskiej.

Cykl kinematograficzny „Polish Paths to Freedom” poświęcony był trzem okresom w relacji Polski – od agresji hitlerowskiej we wrześniu 1939 roku („First to Fight”), poprzez wprowadzanie ustroju komunistycznego („Behind the Iron Curtain”) po czasy Solidarności, uwieńczone odzyskaniem niezależności („Sparks of Hope”). (PAP)

akn/ abe/ gma/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy