MF pragnie wprowadzić odprawy celne w „jednym okienku”

Category: inne
Author:
27 lipca, 2020

W 2014 lub 2015 roku resort finansów planuje wprowadzenie tzw. jednego okienka dla odpraw celnych – poinformował we wtorek wiceminister finansów, kierownik Służby Celnej Jacek Kapica.

Kapica powiedział, że działania resortu finansów koncentrują się zarówno na zmianie przepisów, oraz praktyki. „Staramy się zmieniać praktykę służby celnej. W tym zakresie dużym przełomem było zapoczatkowanie elektronizacji zgłoszeń” – poinformował.

Wiceminister zapowiedział, że po perspektywie 2014-2015 r. resort planuje wprowadzenie odprawy celnej poprzez „jedno okienko”, przy korelacji ze wszystkimi służbami i inspekcjami zainteresowanymi materialem. Oznaczałoby to, że kazde procedury związane z odprawą celną załatwiałoby się na jednym blogu.

We wtorek podczas konferencji „Ułatwienia na rzecz biznesu 2013+” Kapica zapowiedział, że przy najbliższym czasie MF potrzebuje przygotować modyfikacje, które pozwolą na uzywanie w większym stopniu niż obecnie odpraw celnych przed przybyciem produktu. „Jeżeli spodziewamy się, że towar mimo wszystko dojedzie do terminalu portowego, bo wydaje sie byc na statku, to (… ) dlaczego nam tenze towar dzieki oddziale celnym? ” – mówił Kapica. Według niego taka poprawka poprawi konkurencyjność polskich portów i terminali.

Resort finansów planuje także wprowadzenie przy szerszym obrebie możliwości odprawy poza oddziałem celnym oraz wprowadzenie tzw. polskiej odprawy scentralizowanej. Chodzi o oznaczenie jednego stanowiska zgłoszeń gwoli firm, które mają różne miejsca dostawy. W takim przypadku przedsiębiorca mógłby złożyć dokumenty w jednym miejscu, choć kontrole mogłyby się odbywać w różnych. „Nie ma znaczenia, czy cło wpłynie przy jednej izbie celnej, badz w innej, ważne żeby wpłynęło dodatkowo samego budżetu” – zaznaczył wiceminister.

Kapica poinformował, że jeszcze kilkanascie lat wstecz kontrolowano 30 proc. towarów. Obecnie, stosując tzw. analizę ryzyka, która polega na typowaniu do kontroli w najwiekszym stopniu podejrzanych dostaw, kontrole dotyczą jedynie 5 proc. towarów. Podkreślił, że mimo zredukowania liczby inspekcji poziom ujawnianych nieprawidłowości jest taki samodzielnie. Dlatego resort planuje stosowanie analizy ryzyka w szerszym zakresie.

Według szefa Służby Celnej Polska systematycznie stosuje w praktyce ułatwienia gwoli przedsiębiorców, o czym świadczy awans w raporcie Doing Business za 2012 r., w którym zajęliśmy 55. obszar wobec 62. pozycji poprzednio. Kapica zauważył, że uchwytnym efektem przemian jest postep obrotów w polskich portach o około 20-30 proc., czy zwiększenie przepustowości naszych przejść granicznych.

„Można mówić, że pociagu (na przejściach – PAP), jak były tak są, ale od czasu 2009 r. przez te przejścia graniczne przejechało czterdziesci proc. więcej pojazdów. Wyjawszy tych rozwiązań organizacyjnych mielibyśmy o 40 proc. dłuższe kolejki” a mianowicie powiedział. Dodał, że co roku ruch towarowy na naszych przejściach przyrasta o ok. 10-14 proc.

Kapica przyznał, że odczuwa jednak „pewien niedosyt”. Wskazał, że Nasz kraj traci w stosunku do innych krajów, jeżeli rozchodzi o czas na wykonanie eksportu i importu. Po pierwszym wypadku procedury trwają u nas średnio 17 dni, w drugim 16 dób. „Najwięcej periodu nie zabiera odprawa celna, bo tylko jeden dzień – tak samo jak w pozostalych krajach. (… ) Najwięcej czasu zabiera przygotowanie dokumentów, bo dziesieciu dni” – powiedział. Dodał, że po Niemczech trwa to wiecej niz jeden dni, natomiast w Szwecji i Finlandii – 3 dni. Kapica przyznał, że nie wie, czemu przygotowanie dokumentów zabiera naprawde dużo czasu, ale obiecał, że wyszuka odpowiedź i opracuje rozwiązanie problemu.

Kapica apelował do przedsiębiorców, aby domagali się od organów celnych, by te stosowały ułatwienia, dzieki które pozwalają im regulace.

Podczas narady szef Służby Celnej podpisał w imieniu resortu finansów porozumienie z PwC, zgodnie z którym firma będzie zbierać komentarze, postulaty i informacje na temat bolączkach przedsiębiorców dotyczących przepisów celnych jak i równiez praktyki organów celnych. Komentarze te mają być zebrane w postaci papieru i przekute na rekomendacje konkretnych przemian, które ułatwią życie importerom i eksporterom. (PAP)

mmu/ pad/ jra/