Historyczna strata Agory. Wylacznie popcorn po kinach idzie jak ciecz

Historyczna strata Agory. Wylacznie popcorn po kinach idzie jak ciecz
Category: gospodarka
Author:
27 lipca, 2020

Załamanie rynku prasowego wysiada Agorze bokiem. I to podwójnie. Nie dość, że sprzedaż „Gazety Wyborczej” – jeszcze kilkanascie lat wstecz okrętu flagowego medialnej grupy – spadła ostatnio poniżej 100 tys. egzemplarzy, to i padły zamówienia od pozostałych wydawców prasy gwoli firmowej drukarni.

To przełożyło się na prawdziwy krach w sprzedaży usług poligraficznych w Agorze. Te spadły do tylko 19 mln zł w ostatnich 3 miesiącach r., czyli aż o połowę w porównaniu z rokiem poprzednim. Ubytek grupy Agora na tej działalności wyniosła aż 55, 8 mln zł. Nie zaakceptowac dziwne, że zwolniono przy styczniu pół setki pracowników.

Zobacz też: Prasa dobrem luksusowym. Bogaci i zamożni czytają więcej prasy niż statystyczni Polacy

Wyniki drukarni natychmiast odbiły się dzieki całej Agorze. Skonsolidowana utrata 73, piec mln zł w czwartym kwartale to niechlubny najlepszy wynik w opowiesci spółki, która jeszcze zanim kilkoma laty rozdawała karty na rynku medialnym. Dotychczas najciezszy był też czwarty kwartał, ale 2004 roku, kiedy strata ekipy wyniosła 30, 7 mln zł.

Jak więcej, utrata jest większa niż oczekiwał rynek. Średnia ocen analityków to 66, 4 mln zł szkody w czwartym kwartale, to znaczy rzeczywiste wiadomosci były na temat 11 proc. gorsze. To przełożyło się na zmniejszenie akcji przy czwartek na temat 1, cztery proc. To i tak dość ostrożna odpowiedz rynku, biorąc pod uwagę wzrosty przy ostatnim tygodniu.

Notowania Agory w prekursorskim tygodniu

Ratuje jedynie cięcie kosztów

Drukarnia to niejedyny klopot Agory. Przychody ze sprzedaży gazet po czwartym trymestrze ub. r. spadły na temat 9, 6 proc. dwanascie miesiecy do r. do tylko 62 mln zł, sposród czego tylko „Gazety Wyborczej” o 11 proc., natomiast czasopism na temat 14 proc. Jeszcze marniej wyglądała sprzedaż reklam w tytułach drukowanych. W „Wyborczej” udało się znaleźć klientów na ogłoszenia za 19 mln zł, czyli 17 proc. skromniej niż rok kalendarzowy wcześniej.

Poniekad cięcia kosztów, w tym zatrudnienia przeprowadzone po 2016 r. nie pozwoliły wyjść w plus wraz z działalności operacyjnej. Strata EBIT na czasopismach drukowanej wyniosła 8, 2 mln zł w czwartym kwartale, wskutek czego cały dwanascie miesiecy wyszedł w minus.

Dobrze trzyma się tylko marketing zewnętrzna (Grupa AMS) oraz stacje radiofoniczne – przy obu segmentach końcówka r. była genialna pod względem zysków, choć nie przychodów. Oznacza to, że cięto koszta. W przypadku autopromocji zewnętrznej spadły koszty utrzymania programu po zakończeniu współpracy wraz z metrem warszawskim. W przypadku radia – efekt zmniejszenia wydatków na promocję Radia Aura i badań marketingowych.

Zadyszkę złapał jakkolwiek segment kinowy. Przychody i owszem, rosną. W czwartym kwartale ub. r. o 10 proc. rdr, z tego sprzedaż barowa – czyli popcorn, cola, naczosy i rózne smakołyki a mianowicie poszła w górę na temat 11 proc. rdr, natomiast sprzedaż biletów o 10 proc. rdr.