Ceny ropy w dół, benzyna wylacznie nieco tańsza

Category: system gospodarczy
Author:
27 lipca, 2020

Spadek cen ropy na rynku światowym, wywołany wolniejszym rozwojem amerykańskiej gospodarki, spowodował obniżkę cen hurtowych również w Polsce – podaje Rzeczpospolita. Zbyt małą – odczytujemy z kolei przy Gazecie Sadowej.

Ropa naftowa kosztuje obecnie 60 dolarów za baryłkę. Analitycy uważają, że cena może się nadal obniżyć az do 40 dolarów za baryłkę.

Zdaniem analityka Biura Reflex, Urszuli Cieślak, ceny hurtowe surowca będą coraz niższe. Od lipca ropa staniała o 23 procent, koszty benzyny obniżyły się zaś o około 19 %, oleju napędowego – o prawie dziewiec procent. Śledząc zaś ceny benzyny po sprzedaży szczególowej od czerwca do września, można zauważyć spadek o około 35 groszy.

Według Urszuli Cieślak do nastepnych obniżek na stacjach dojdzie wtedy, wówczas gdy utrzymają się obecne ceny ropy co najmniej przez miesiąc. O polityce cenowej decyduje właściwie największy w Polsce koncern paliwowy, PKN Orlen.

Nastepnie Gazeta Jurydyczna pisze, że koncerny paliwowe windują marże na stacjach benzynowych. Tuz przy obecnych cenach hurtu litr benzyny 95 powinien kosztować 3, 80 zł. W 2007 roku kalendarzowego wzrośnie banderola, co zwiększy cenę bezolowiówki o 30 gr.

Benzyna na stacjach powinna mocno tanieć od momentu końca sierpnia. Byłaby to naturalna konsekwencja obniżenia cen hurtowych. Przy połowie sierpnia dwaj krajowi producenci – PKN Orlen i Grupa Lotos a mianowicie sprzedawali benzynę bezołowiową 95 jeszcze po 3211 zł (1 tys. litrów), jednak w tydzień później na 3060 zł, w kolejnym tygodniu po 2970 zł, a obecnie już na 2804 zł. Tymczasem koszty na stacjach ledwo drgnęły.

W minionym tygodniu sierpnia średnia cena detaliczna wynosiła 4, 26 zł. Natomiast wczoraj znaczna część dużych stacji sprzedawała benzynę w obrebie 4, 15-4, 21 zł. Analitycy rynku paliw przyznają: z tygodnia na tydzień jest coraz to taniej. Ale spadek cen detalicznych wydaje sie zbyt nieograniczony. Nie odpowiada szybkości jak i równiez wielkości obniżek cen hurtowych.

Profit nawet az do 1 zł na litrze

– Dziś minimalna marża to 50 groszy, jednak często udaje się, że dochodzi sluzace do złotówki. To za dużo
– twierdzi Gabriela Kozan z monitorującego sektor paliw wortalu e-pe-trol. pl. Według niej, przy biezacych cenach hurtowych, litr bezołowiowej 95 nie powinien kosztować więcej niż 3, 80 zł (cena hurtowa 2, 8 zł + trzydziestu gr marży + 22:00 proc. VAT).

O tym, że na stacjach przepłacamy, świadczy porównanie cen hurtowych i detalicznych z początku r.. W glównym tygodniu stycznia benzyna 95 kosztowała przy hurcie średnio 2826 zł. To na temat 22 złote drożej niż wczoraj. Tymczasem średnia koszt benzyny dzieki stacji wynosiła wówczas trzy, 74 zł. To na temat 40-50 groszy taniej niż obecnie. W początku marca przy średniej cenie hurtowej niższej od czasu dzisiejszej o zaledwie 7 zł (2797 zł) stacje sprzedawały benzynę po trzech, 63 zł. Natomiast analogiczna do nowoczesnej cena czterech, 15 zł widniała w dystrybutorach dzieki początku czerwca, gdy zaplaty w hurcie były wyższe od obecnych o niedaleko 15 proc.

Rośnie popyt na paliwa

Wszystkiemu winien jest gwałtowny skok cen ropy zanim wakacjami, wówczas gdy cena bezolowiówki w hurcie przekroczyła barierę 3200 zł. Stacje zareagowały podwyżką, ale kierowców to nie zniechęciło. Przeciwnie. Po wakacje popyt się zwiększył. Gdy przy drugiej połowie sierpnia hurt staniał, koszty detaliczne spadły minimalnie. Posiadacza auta do oryginalnych wyższych cen zdążyli się przyzwyczaić. Właściciele stacji zdecydowali sie to wykorzystać.

– To normalny maszyneria: dopóki rynek akceptuje cenę i nie odpowiada spadkiem popytu, skłonność sprzedającego sluzace do wprowadzenia obniżki spada do zera a mianowicie tłumaczy Urszula Cieślak sposród biura maklerskiego Reflex.

Właściciele prywatnych filtrów twierdzą, że tempo obniżek zależy glównie od strategii sieci należących do koncernów paliwowych. To one kształtują wysokość średnich marż. Jak i równiez teraz nie pozwalają ich zbyt predko obniżać.

– Koncerny zarabiają na podwyżkach i obniżkach. Najpierw dzieki wysokich wartosciach ropy, zas gdy ponizsza mocno staniała, na marżach detalicznych po swoich stacjach – twierdzi właściciel filtrów paliw przy Mikołowie przy województwie śląskim.

Wiceprezes Orlenu, Wojciech Heydel przekonuje, że spadek cen detalicznych nie musi postępować naprawde szybko, jakim sposobem spadek cen hurtowych.

a mianowicie Podobnie wydaje sie w przypadku podwyżek. Jeśli benzyna w hurcie drożeje, na stacjach zmiany dokonują się znacznie wolniej – tłumaczy Heydel.

W ten sposób, że marże są dzis wyjątkowo wysokie, świadczą także różnice pomiędzy poszczególnymi stacjami. W Wiśle na Podbeskidziu stacja Orlenu sprzedawała wczoraj benzynę po 4, 21 zł, przy czym nie ma ona tam żadnej konkurencji. 30 kilometrów w dalszym ciagu w Żorach na filtrów JET benzynę można było kupić wedlug 3, 97 zł, natomiast na systemów przy hipermarkecie Auchan – po 3, 89 zł.

Wtracanie sie w ceny – wylacznie wyjątkowo

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie istnieje kompetencji az do regulowania wartosci na rynku. Zgodnie z ustawą wraz z dnia pietnasty grudnia 2000 r. na temat ochronie rywalizacji i konsumentów (t. j. Dz. Obok. z 2003 r. nr 86, poz. 804 z późn. zm. ), mieszanie sie prezesa UOKiK jest możliwa tylko w dwóch przypadkach:

Gdy przedsiębiorcy zawierają kartel cenowy, innymi slowy w wyniku porozumienia ustalają wysokość cen (np. producenci z danej branży ustalają jednakowe ceny zbytu danego towaru). Takie porozumienia ograniczają albowiem konkurencję w dziedzinie. UOKiK może wszczynać postępowania dotyczące karteli zarówno na wniosek innych przedsiębiorców (zwykle konkurentów), jak również sposród urzędu (m. in. na skutek analizy wartosci surowców jak i równiez produktów dzieki rynku). Kiedy przedsiębiorca narzuca nieuczciwe ceny (nadmiernie wygórowane albo rażąco niskie), nadużywając swojej dominującej pozycji w dziedzinie (czyli pozycji zapewniającej jemu udziału po rynku, który przekracza czterdziesci proc. ).

Wkrótce wyższa banderola

W kolejnych tygodniach benzyna musi tanieć nieco szybciej, poniewaz spadek cen ropy utrzymuje się już przez dłuższy czas. OPEC poinformował, że w przyszłym roku należy oczekiwać spadku cen ropy poniżej piecdziesiat dolarów zbyt baryłkę. Ale polskich kierowców czeka podwyżka akcyzy, która zwiększy cenę detaliczną bezolowiówki o trzydziestu groszy.

– Nie jest wcale powiedziane, że od 1 stycznia cenniki w stacjach zostaną automatycznie podwyższone o taką kwotę. Podwyżka będzie niższa, bo biezace wysokie marże pozwalają już teraz wkalkulować ją po cenę – uspokaja Urszula Cieślak.

Windowanie marż dzieki benzynie nie dotyka jednakze oleju napędowego. W końcu ubiegłego tygodnia średnia cena tego powietrza wynosiła trzy, 85 zł, mimo że w hurcie olej napędowy jest w tym momencie droższy od momentu benzyny.